Jaký nástroj používáte pro generování obrázků v neuronové síti?
Nejdřív bych upřesnil terminologii. Pro obrázky generované neuronovými sítěmi používám označení neurografie. Tento termín užil v roce 2017 umělec Mario Klingemann, když se věnoval průkopnictví v neurografie a to v rámci spolupráce se společností Google. (Více zde.) Toto označní jsem převzal stejně tak jako označení neurograf pro toho, kdo se zabývá vytvářením obrázků pomocí neuronových sítí. S neurografií souvisí také slovo prompty ( anglicky prompts). Jsou to textové definice, které slouží jako příkazy pro generování neurografií v neuronových sítích.
Moje první setkání s neurografií bylo prostřednictvím neuronové sítě Craiyon v létě roku 2021, ale opravdu vážně jsem začal experimentovat s neuronovými sítěmi až na konci roku 2022. Tehdy jsem vytvořil novoroční P. F. s využitím sítí DALL·E a ChatGPT. V březnu roku 2023 jsem přešel na Bing Image Creator. V současnosti existuje celá řada dalších neuronových sítí, ale ty nepoužívám, protože se mi buď nelíbí jejich výtvory nebo mají nejrůznější omezení včetně předplatného.
Jak vytváříte vhodné prompty pro tvorbu neurografií?
Vytvořit správný prompt je do určité míry alchymie. Každá neuronová síť má specifické schopnosti a zadání stejných promptů u různých sítí vede k odlišným výsledkům. Při vytváření promptů si nejdřív ujasním, čeho chci dosáhnout. Potom zadám základní velmi jednoduchý popis a podle vygenerovaných výsledků přizpůsobuji další zadání. Moje prompty se nejčastěji skládají jak z kombinace logicky utvořené věty, tak jednotlivých klíčových slov obvykle v délce jednoho až dvou řádků běžné strany A4. Někdy se podaří dosáhnout uspokojivého výsledku rychle, jindy je nutné všelijak experimentovat. Při definování promptů mě často překvapí, jak změna jednoho slova může významně ovlivnit výsledný vzhled celé neurografie.
Jak se snažíte zlepšovat kvalitu výstupů z neuronové sítě a snižovat množství chyb?
V tuto chvíli neexistují neuronové sítě, které by generovaly vždy stoprocetně dokonalé neurografie, proto s jejich chybovostí počítám už od začátku svého projektu a tak je pro moje neurografie typická zřetelná nedokonalost, kterou ale současně považuji přednost. Nejrůznější neostrosti, deformace a barevné nepřesnosti způsobují nejednoznačnost a otevírají prostor pro divákovu fantazii a to je pro mě důležité.
Jakou roli hraje osobní vkus a kreativita při tvorbě neurografií pomocí neuronové sítě?
Jako u každého tvůrčího procesu i zde je důležité, čeho se má dosáhnout a jakými prostředky. I když proces tvorby neurografií zahrnuje velké množství vygenerovaného obsahu, klidně stovky i tisíce pokusů, nakonec vždycky rozhoduje člověk, co má zůstat a co se nepoužije. Bohužel, v současné době vidím v oblasti neurografie málo kreativy a spíš hodně bizarnosti bez hlubšího vztahu k člověku a jeho složitému emočnímu světu.
Jakým způsobem se liší proces tvorby neurografií od klasického fotografického procesu?
Zatímco v reálném světě může fotograf vyfotografovat teoreticky cokoliv, ve virtuálním světě neuronových sítí je tvorba neurografií omezena společenskou korektnosti, kterou prosazuje každý provozovatel neuronové sítě.
Fotograf při fotografování využívá vlastnosti reálného světa. Obvykle vytváří fotografie, které nějakým způsobem zpodobňují známou skutečnost a je tedy závislý na tom, co existuje a při své práci musí brát v úvahu světelné podmínky, množství potřebného času i nutnost cestovat. Všechny tyto aspekty u tvorby neurografií odpadají. Neuronové sítě dokáží nejen simulovat reálný svět, ale také ho měnit a posouvat za hranice běžné zkušenosti. Mně u neurografie zajímá právě ten stav, kdy se na první pohled zřejmý fotografický obraz proměňuje, ztrácí svoji obvykle zažitou formu a stává se nejasný a obtížně uchopitelný.
Jaká jsou největší omezení v používání neuronových sítí při tvorbě obrázků?
Základní problém spočívá v tom, že není zcela jasně definované, jak budou neuronové sítě reagovat na konkrétní prompty. Navíc se neustále vyvíjí a jejich schopnosti se zlepšují. To má vliv na výsledný vzhled neurografií, takže s postupem času může docházet k tomu, že stejné prompty povedou k odlišným výsledkům, než byly ty dřív. V rámci jednoho promptu často vzniká velký dost nepoužitelného materiálu, takže je nutné generovat hodně pokusů k dosažení požadovaného cíle. Neurografie mají dost často různé vizuální nedokonalosti. Problémem zůstávají i hrubé chyby při realistickém zobrazení lidského těla, ale už dochází k postupnému zlepšování. Velkým problémem je malé rozlišení neurografií, to se často řeší jejich dodatečným zvětšením označovaným jako upscaling. Při použití neuronovou síť Bing Image Creator musím neustále překonávat její tendenci vytvářet hezké až vyloženě líbivé obrázky.
Jak vnímáte vztah mezi uměním a technologií?
Na neurografii se dívám z pohledu dlouholeté fotografické zkušenosti. Zkoumám, v čem se od fotografie liší, kde se překrývá, jak může přispět k rozšíření fotografické vizuality. Přitom si kladu i otázku, co má ještě smysl fotografovat a naopak co už nechat vygenerovat neuronovými sítěmi. Můj zájem o neurografii je motivován zkoumáním vztahu mezi tvůrčí činností a technologií a také mě zajímá, jak se v technologii neuronových sítí zrcadlí hodnoty naší společnosti.
Zdá se, že podstatnou část toho, co jsme dřív definovali jako umění, budou v budoucnosti vytvářet neuronové sítě a programovatelné stroje. Předpokládám, že budou mít potřebné řemeslné i imaginativní schopnosti a budou pracovat dvacet čtyři hodin denně a sedm dnů v týdnu. Očekávám, že nás zaplaví novou a nečekanou imaginací, která zásadně ovlivní celou uměleckou sféru a jsem přesvědčený, že vygenerovaná díla brzy svým počtem převýší všechno, co lidé doteď vytvořili.
Neurografie bude ovlivňovat i naše měřítka vnímání krásy. Dojde k převedení neurografické imaginace do našeho fyzického světa a to nejen v podobě umění, ale také například v oblasti užitkového designu nebo architektury. Zatím jsme ale spíš svědky masové nadprodukce bezduché a prázdné fantazie. Bohužel, neuronové sítě přispějí k tvorbě dokonalých padělků i šíření falešných zpráv a naše společnost bude v nejbližší době čelit velkým zkouškám.